Zanim zaczniemy wyszczególniać zalety bankowości elektronicznej warto zastanowić się, jak wcześnie - bądź nie - zawitała ona do Polski, kto zrobił pierwszy krok do popularyzacji tego typu rozwiązań oraz na jakie etapy została podzielona. Warto zauważyć, że wraz z rosnącą popularnością internetu na początku lat 90’ ubiegłego wieku zaczęto się zastanawiać, czy można w nim zawrzeć również nowatorskie działania mające ułatwić korzystanie z kont bankowych. Relacja pomiędzy bankiem, a klientem mogła zostać zredukowana do minimum, przy czym nie miało to pejoratywnego nacechowania, ponieważ każda ze stron miała możliwość ograniczenia swojej pracy, a przede wszystkim - czasu. Wiązało się to też z ograniczeniem kosztów pracy i zwiększeniem zysków. Bardzo często zapomina się, że jednym z pierwszych ,,objawów’’ rozprzestrzeniającej się bankowości elektronicznej było pojawienie się bankomatów, już pod koniec lat 60’ ich największą liczbą mogła pochwalić się Wielka Brytania. W Polsce pierwszy z nich pojawił się stosunkowo późno, ponieważ dopiero pod koniec ubiegłego wieku został zainstalowany przez Bank Pekao S.A. Do tej pory można sprawdzić na nich saldo konta, wypłacić czy wpłacić pieniądze. Wraz z pojawieniem się ich na mapach miast coraz popularniejsze stały się karty płatnicze, posiadanie których nadal jest kluczowe do złożenia zlecenia płatniczego - jej numer jest potrzebny choćby przy przelewach internetowych. Dzięki nim trzymanie gotówki przestało być koniecznością. Przełomem dla światowej bankowości elektronicznej był rozwój internetu, a co się z tym wiązało powstanie w 1995 roku w Stanach Zjednoczonych pierwszego w pełni internetowego banku, który nie miał oddziałów stacjonarnych.
Kluczowym kryterium zawyżania wartości bankowości elektronicznej nad bankowością tradycyjną przede wszystkim stała się wygoda, która bezpośrednio wiązała się z popularyzacją internetu. Już we wstępie została poruszona kwestia czasu zmarnowanego na dojazd do banku celem wypłacenia pieniędzy bądź wykonanie dowolnego rodzaju transakcji. W przypadku korzystania strony internetowej udostępnionej przez nasz bank dostajemy możliwość szybkiego, swobodnego wykonania dowolnej operacji, a to wszystko to możemy zrobić w przeciągu kilku minut. Dość popularną opcją jest możliwość ustawienia cyklicznych przelewów, dzięki którym w ustalonym przez nas dniu miesiąca pieniądze automatycznie lądują na koncie odbiorcy. Dostajemy również szansę stałego monitorowania naszych funduszy, możemy o wiele łatwiej planować domowy budżet, zwiększa się poczucie bezpieczeństwa względem posiadanych finansów. Co najważniejsze banki starają się coraz bardziej zredukować koszty prowadzenia konta internetowego, dlatego z roku na rok taka usługa powinna tanieć i stać się powszechnie dostępna dla całego społeczeństwa.
Bankowość mobilna jest bezpośrednio powiązana z internetową. Aplikacje banków udostępniają dane dotyczące konta tylko przy stałym połączeniu z internetem, które możemy zainstalować na swoich smartfonach, tabletach czy telefonach. Niezbędnym ,,składnikiem’’ umożliwiającym im działanie jest protokół WAP dzięki któremu możemy nawiązać sesję z internetową stroną banku.
Podsumowując XXI wiek to zdecydowanie era bankowości mobilnej, nie tylko młodzi użytkownicy idą z duchem czasu, ale coraz częściej starsze osoby nie wyobrażają sobie już swojego funkcjonowania bez bankowości elektronicznej. Dane z 2020 roku pokazują, że z bankowości internetowej korzysta ponad 19 milionów Polek i Polaków. W ostatnim kwartale 2020 roku odnotowano olbrzymi wzrost liczby klientów biznesowych, którzy bardzo ekspansywnie korzystają z dostępu internetowego do banku. Rozwój bankowości mobilnej jest nieuniknioną konsekwencją rozwijającego się świata, rewolucji informatycznej, a nam ludziom nie pozostaje nic innego jak tylko podążać za tym rozwojem, za nowoczesnością i technologią, która staje się nieodłączną częścią naszego życia.

Komentarze
Prześlij komentarz